Procedura przyjęcia mieszkańca do Domu Pomocy Społecznej w Damaszce.
- Powiadomienie Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tczewie o wolnym miejscu.
- Uzyskanie podstawowych informacji o osobie oczekującej.
- Uzyskanie decyzji o skierowaniu i ustaleniu odpłatności od gminy właściwej dla osoby kierowanej.
- Uzyskanie decyzji o umieszczeniu w dps wydanej przez starostę powiatu tczewskiego.
- Pracownik socjalny naszego domu przeprowadza wywiad środowiskowy w miejscu zamieszkania osoby kierowanej udzielając jednocześnie pełnej informacji o zasadach pobytu i sposobie funkcjonowania domu, zbiera informacje dotyczące oczekiwań osoby zainteresowanej, jej przyzwyczajeń i zamiłowań.
- Ustalenie z zainteresowaną osobą lub jej opiekunem prawnym terminu możliwości odwiedzania Domu i zapoznania się z jego funkcjonowaniem, poziomem i zakresem świadczonych usług.
- Dyrektor dps pisemnie powiadamia osobę ubiegającą się lub jej przedstawiciela ustawowego o terminie przyjęcia do Domu i zaprasza do przyjazdu.
- Wstępne przygotowanie przez zespół terapeutyczno – opiekuńczy planu działań mających ułatwić adaptację mieszkańca do nowych warunków.
- Po zgłoszeniu się do dps osoba przyjmowana udaje się do gabinetu pracownika socjalnego w celu dopełnienia niezbędnych formalności.
- Czynności związane z przyjęciem mieszkańca:
- skompletowanie akt osobowych,
- zawiadomienie jednostek kierujących i osób zainteresowanych ( rodziny, opiekuna prawnego, urzędów administracji itp.),
- zapoznanie nowo przyjętego mieszkańca z regulaminem Domu, procedurami, zasadami współżycia społecznego.
- Czynności związane z przyjęciem mieszkańca:
- Dokonanie wyboru pracownika pierwszego kontaktu.
- przekazanie pokoju, w którym osoba ma zamieszkać,
- przedstawienie współmieszkańca,
- pomoc w zakwaterowaniu się w pokoju,
- zapoznanie z personelem bezpośrednio opiekującym się mieszkańcem: pielęgniarki, opiekunki, pokojowe.
- przedstawienie nowego mieszkańca pozostałym osobom dps,
- wyznaczenie miejsca w jadalni.
- Realizacja planu adaptacji mieszkańca, stworzenie właściwej atmosfery ułatwiającej pokonanie stresu zawiązanego ze zmianą dotychczasowego miejsca zamieszkania. Otoczenie właściwa opieką, tak aby nowo przyjęty mieszkaniec nie czuł się osamotniony i zagubiony.
- W zależności od przejawianych zainteresowań ułatwić możliwość korzystania z zajęć terapeutycznych.
- Zameldowanie mieszkańca na pobyt czasowy do 6 miesięcy, a po upływie tego terminu na pobyt stały.
- Przeprowadzenie badań przez lekarza pierwszego kontaktu
- Dla każdego nowego mieszkańca zakłada się i prowadzi dokumentację:
- administracyjną, tzw. akta socjalne,
- lekarsko – medyczną,
- opiekuńczo – terapeutyczną.
W indywidualnych przypadkach niektóre postanowienia tej procedury mogą być ograniczone. Decyzję o tym podejmuje Dyrektor Domu po zasięgnięciu opinii zespołu terapeutyczno – opiekuńczego.