Usługi opiekuńcze
Organizacja świadczenia usług opiekuńczych
Podziały mieszkańców
Mieszkańcy zamieszkują 12 wspólnot mieszkaniowych, które są heterogeniczne pod względem wieku, jednostki chorobowej oraz zainteresowań. Podzieleni są na grupy od 5-ciu do 20-stu osób.
Zasady i miejsca pracy
Wszyscy pracownicy działają w zespole terapeutyczno-opiekuńczym. Zasady pracy określa regulamin zespołu terapeutyczno-opiekuńczego. Ponadto, grupa koordynująca pracę zespołu terapeutyczno-opiekuńczego współdziała z pracownikami 4 działów wymienionych poniżej.
W każdej wspólnocie mieszkaniowej pracuje od 1-ej do 5-ciu osób pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
Liczba pracowników
W Domu Pomocy Społecznej w Damaszce pracuje 65 osób w następujących działach:
- Dział Działalności Podstawowej;
- Dział Finansowo- Księgowy;
- Działo Administracji;
- Dział Obsługi.
Pomoc w podstawowych czynnościach życiowych
Odżywianie:
Mieszkańcy spożywają posiłki:
- w stołówce ogólnej;
- w jadalniach;
- w pokojach.
Mieszkańcy spożywają posiłki:
- samodzielnie;
- są uczeni samodzielnego spożywania posiłków (trening w samoobsłudze);
- są karmieni przez personel w zależności od stopnia niepełnosprawności.
W czasie spożywania posiłków przez mieszkańców jest obecny dyżurujący personel.
Poruszanie się:
Mieszkańcy poruszają się:
- samodzielnie;
- za pomocą sprzętu rehabilitacyjnego:
balkonika; - na wózku inwalidzkim;
- wymagają przemieszczenia.
Higiena osobista:
Mieszkańcy mają do dyspozycji wanny, prysznice, znajdujące się na wspólnotach i toaletach ogólnych.
Mieszkańcy dbają o higienę osobistą:
- samodzielnie;
- są uczeni samodzielnej kąpieli;
- są wyręczani ze względu na niepełnosprawność fizyczną. W toaletach znajduje się sprzęt pomocniczy umożliwiający kąpiel i mycie się (wanna, podnośnik, poręcze).
Placówka zapewnia środki higieniczno – kosmetyczne. Mieszkańcy mają możliwość korzystania z usług fryzjerskich (1 raz w tygodniu) i golenia (3 razy w tygodniu).
Ubieranie się:
Większość mieszkańców ubiera się samodzielnie, adekwatnie do warunków pogodowych. (treningi w samoobsłudze).
Mieszkańcom mającym trudność w samoobsłudze pomaga dyżurujący personel.
Komunikowanie się:
Mieszkańcy porozumiewają się werbalnie w miarę sprawności narządu mowy (komunikacja bezpośrednia).
Mieszkańcy przejawiający trudności w komunikacji, porozumiewają się za gestami, mimiką ,a także korzystają z pomocy swojego opiekuna.
Niezbędna pomoc w załatwianiu spraw osobistych
Mieszkańcy ze wszelkimi sprawami i problemami zwracają się do pracowników zespołu terapeutyczno-opiekuńczego.
- Mieszkańcy mają zapewnione warunki bezpiecznego i godnego życia, intymność i niezależność.
- Personel terapeutyczno – opiekuńczy wraz z osobą pierwszego kontaktu współpracuje z mieszkańcami w sprawach zaspakajania potrzeb kulturalnych, bytowych, pielęgnacyjnych, opiekuńczych oraz wspomagających.
- Pomoc w załatwianiu wszelkich spraw osobistych należy do zadań pracowników zespołu terapeutyczno -opiekuńczego, głównie pracownika pierwszego kontaktu, pracownika socjalnego (patrz punkt: Zakres czynności i dokumentacja pracy pracownika pierwszego kontaktu; Świadczenie pracy socjalnej).