REGULAMIN PORZĄDKOWY
Domu Pomocy Społecznej w Damaszce
I. Postanowienia ogólne
§1.
Dom Pomocy Społecznej w Damaszce działa na podstawie: 1/ustawy z dnia 13 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.); 2/ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. Nr 111, poz. 535 z późn. zm.); 3/ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153);4/regulaminu organizacyjnego Domu Pomocy Społecznej w Damaszce ustanowionego załącznikiem nr 5 do uchwały Nr 14/31/03 Zarządu Powiatu w Tczewie z dnia 31 marca 2003 5/innych przepisów pomocy społecznej dotyczących domów pomocy społecznej; 6/niniejszego Regulaminu.
II. Zasady organizacji pobytu mieszkańców w Domu Pomocy Społecznej
§ 2.
- Dom jest stacjonarny tj. stałego pobytu przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych.
- Dom uwzględnia w szczególności wolność, intymność, godność i poczucie bezpieczeństwa mieszkańców Domu oraz stopień ich psychicznej i fizycznej sprawności.
- Dom świadczy usługi bytowe, opiekuńcze, wspomagające w zakresie wynikającym z indywidualnych potrzeb mieszkańców.
- Dom umożliwia mieszkańcom korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny – przewidziane w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
§ 3.
- Pobyt w Domu jest odpłatny. Wysokość i tryb regulowania opłat określają odrębne przepisy.
- Mieszkaniec lub jego rodzina, względnie opiekun prawny są zobowiązani do dostarczenia aktualnych danych o wysokości dochodu, potwierdzonych odpowiednimi dokumentami.
- Nowoprzybyły mieszkaniec Domu powinien być przyjęty z serdecznością i gościnnością.
- Nowoprzybyłemu mieszkańcowi wręczany jest Regulamin Porządkowy Domu.
- Nowoprzybyły mieszkaniec Domu jest meldowany czasowo. W przypadkach uzasadnionych, na wniosek mieszkańca, dyrekcja Domu może wyrazić zgodę na zameldowanie na pobyt stały.
- Po upływie czasowego zameldowania, przeznaczonego na wstępną adaptację w Domu, po wyrażeniu na piśmie woli pozostania na stałe mieszkaniec jest meldowany w Domu na pobyt stały.
- Osoby zdolne do świadomego wyrażania woli, a nie mogące pisać, potwierdzają swą decyzję o zameldowaniu „odciskiem palca”.
- Wyrażenie zgody na pobyt stały w Domu musi zostać dokonane w obecności pracownika socjalnego.
- Mieszkaniec zostaje powiadomiony o możliwości rezygnacji z Domu bądź przeniesieniu do innego DPS po uprzednim złożeniu podania do dyrektora Domu lub PCPR.
- Szczegółowe informacje zawiera procedura przyjęcia mieszkańca do DPS.
§ 4.
- Mieszkańcy Domu otrzymują wyżywienie zgodnie z obowiązującymi normami żywieniowymi, również dietetyczne, zgodnie ze wskazaniami lekarza.
Na podstawie ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej placówka zapewnia w zakresie wyżywienia:
- trzy posiłki dziennie;
- wybór zestawu posiłków (mieszkańcy składają swoje propozycje zestawu posiłkowego, które analizowane są na comiesięcznych spotkaniach Rady Mieszkańców i przekazywane pracownikowi administracyjnemu); mieszkańcy mają możliwość zapoznania się z tygodniowym jadłospisem wywieszonym na tablicy w stołówce;
istnieje możliwość otrzymania posiłku dodatkowego; - możliwość skorzystania z posiłku dietetycznego zgodnie ze wskazaniem lekarza (dieta cukrzycowa, wątrobowa niskotłuszczowa, żołądkowa);
- podstawowe produkty żywnościowe (nabiał, wędlina, owoce i warzywa) są dostępne całodobowo (produkty żywnościowe przechowywane są w lodówkach znajdujących się w jadalniach poszczególnych wspólnot, dyżurkach całodobowych, w kuchni ogólnej do godziny 19.00). Napoje (herbata) dostępne są całodobowo w termosach umieszczonych w w/w pomieszczeniach. W okresie letnim mieszkańcy mają zapewnioną wodę mineralną;
- mieszkańcy mogą spożywać posiłki w stołówce ogólnej , w jadalniach oraz w pokojach mieszkalnych;
- dla każdego z posiłków czas wydawania wynosi dwie godziny –
śniadanie: 8.00-10.00, obiad: 13.00-15.00, kolacja: 18.00-20.00.
Ponadto, mieszkańcy mają możliwość skorzystania z posiłku niezależnie od planu dnia.
Mieszkańcy niezdolni do samoobsługi są karmieni.
§ 5.
- Cisza nocna obowiązuje w godz. 22.00-6.00.
- Mieszkańcy Domu mogą być odwiedzani przez rodzinę lub znajomych codziennie w godz. 7.00-21.00. Osoby odwiedzające proszone są o informowanie dyżurującego personelu o swojej wizycie i wpisanie się do „Zeszytu odwiedzin”. Ponadto osoby odwiedzające mają możliwość skorzystania z noclegu w pokojach gościnnych po uprzednim ustaleniu z dyrektorem Domu.
- Osoby pod wpływem alkoholu mają zakaz wchodzenia na teren placówki.
- Przy osobach chorych lub umierających możliwa jest obecność bliskiej osoby całą dobę.
- Mieszkańcy Domu mogą korzystać z automatu telefonicznego znajdującego się przed budynkiem, a także z aparatów stacjonarnych, znajdujących się na dyżurkach (po uprzednim ustaleniu z kierownikiem działu).
- Przebywanie poza Domem jest możliwe po uprzednim poinformowaniu i ustaleniu z pracownikiem pierwszego kontaktu, kierownikiem działu, kierownikiem zespołu pielęgniarek. W szczególnych przypadkach, ze względu na stan zdrowia mieszkańca, zgodę na opuszczenie placówki musi wyrazić lekarz.
- Zgodę na przebywanie mieszkańca poza Domem powyżej 10 dni wydaje lekarz psychiatra. Mieszkaniec przebywający poza Domem otrzymuje oświadczenie z informacją o przebywaniu w DPS-ie. Osoby zainteresowane odbierające mieszkańca zobowiązane są do złożenia oświadczenia o zapewnieniu całodobowej opieki podopiecznemu.
- Mieszkaniec przebywający poza Domem jest zobowiązany wrócić do Domu do godz. 22.00. Jeśli z bardzo ważnych powodów nie jest to możliwe konieczne jest telefoniczne powiadomienie dyrektora i osoby dyżurującej, że powrót do Domu nastąpi o innej porze.
- Podczas samowolnego przebywania mieszkańca poza Domem Dyrekcja nie ponosi odpowiedzialności za ich bezpieczeństwo i ewentualne szkody wyrządzone innym osobom.
- Mieszkańcowi Domu przysługuje za dni nieobecności zwrot częściowej odpłatności na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
§ 6.
- Mieszkańcy Domu mają prawo do samorządnego organizowania się w celu reprezentowania swoich interesów i podtrzymywania właściwych form współdziałania z personelem. Dyrektor Domu zapewnia niezbędne warunki funkcjonowania Samorządu Mieszkańców, określone w Regulaminie Rady Mieszkańców.
- Każdy mieszkaniec Domu ma prawo wybierać członków Samorządu i być do niego wybieranym.
§ 7.
Mieszkańcy Domu mają prawo w szczególności do:
- godnego traktowania i samodzielnego wyboru stylu życia, jednak tak by nie ograniczać praw współmieszkańców;
- spokoju i bezpieczeństwa na terenie Domu oraz opieki w czasie zajęć organizowanych poza Domem;
- miejsca zamieszkania wyposażonego w niezbędne meble, sprzęty, pościel, bieliznę pościelową, środki utrzymania higieny osobistej;
- wyżywienia w ramach obowiązujących norm żywieniowych, również dietetycznego, zgodnie ze wskazaniami lekarza;
- opieki lekarskiej i pielęgniarskiej z karmieniem, ubieraniem, myciem i kąpaniem osób, które nie mogą samodzielnie wykonać tych czynności;
- zabiegów usprawniania leczniczego zgodnie z zaleceniami lekarza;
- leków i środków opatrunkowych zgodnie z zaleceniami lekarza;
- uczestnictwa w terapii zajęciowej;
- dostępu do kultury i rekreacji;
- korzystania z usług pralniczych oraz fryzjerskich;
- wsparcia w wysokości 30% zasiłku stałego, jeśli nie posiadają żadnych własnych dochodów;
- pomocy pracownika socjalnego w załatwianiu spraw osobistych;
- przechowywania w depozycie posiadanych przedmiotów wartościowych oraz pieniędzy;
- tajemnicy korespondencji;
- wolności sumienia i wyznania oraz dostępu do świątyni zgodnie z wyznawaną religią;
- pochówku zgodnego z życzeniem i wyznawaną wiarą;
- wolności słowa i zgłaszania własnych postulatów dotyczących życia w Domu;
- możliwości złożenia dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy i innych dokumentów osobistych u pracownika socjalnego;
- korzystania z poradnictwa prawnego i psychologicznego;
- możliwości wyboru pracownika pierwszego kontaktu, który za zgodą mieszkańca może dysponować środkami lub przedmiotami równoczesnym określeniem
- zakresu upoważnienia;
- do podejmowania pracy poza Domem , jeśli pozwala im na to stan zdrowia , po uprzednim uzgodnieniu z dyrektorem Domu.
§ 8.
Do obowiązków mieszkańców Domu należy w szczególności:
- dbanie o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny, zachowanie porządku w miejscu zamieszkania;
- współdziałanie z personelem Domu w zaspakajaniu swych podstawowych potrzeb;
- przestrzeganie norm, dobrych obyczajów i zasad współżycia społecznego oraz zarządzeń określonych w Regulaminie Porządkowym Domu;
- przestrzeganie wszelkich zaleceń lekarskich;
- ponoszenie stosownych opłat za pobyt w Domu;
- dbanie o mienie Domu.
§ 9.
Mieszkańcom zabrania się:
- wnoszenia, posiadania, przyjmowania i spożywania napojów alkoholowych;
- organizowania i uczestniczenia w zakupach napojów alkoholowych;
- palenia tytoniu w pokojach w pomieszczeniach mieszkalnych (pokojach, jadalniach);
- wnoszenia, przechowywania i przyjmowania leków bez zlecenia lekarza;
- spożywania produktów żywnościowych niezgodnych z zalecaną dietą;
- używania urządzeń elektrycznych (zwłaszcza grzałek) i innych przedmiotów zagrażających bezpieczeństwu;
- przetrzymywania w pokojach rzeczy brudnych, zagrażających powstawaniu chorób epidemicznych;
- posiadania na terenie Domu wszelkiego rodzaju broni gazowej i palnej (w tym śrutowej), ostrej;
- przejawiania agresji słownej i fizycznej w stosunku do innych mieszkańców oraz personelu;
- handlu i kradzieży.
§ 10.
Naruszenie przepisów regulaminu przez mieszkańców Domu staje się przedmiotem postępowania podejmowanego przez Dyrekcję w porozumieniu z Samorządem Mieszkańców. Dotyczy to również czynów przestępczych, tj. kradzieży, naruszenia nietykalności osobistej, obrazy i zniesławienia.
§ 11.
Celowe niszczenie mienia Domu spowoduje obciążenie mieszkańca placówki kosztami wynikającymi z likwidacji strat. W tym celu zostaje sporządzony protokół strat i zniszczeń, przechowywany w aktach socjalnych.
§ 12.
Dopuszcza się możliwość przeniesienia mieszkańca do innego pokoju lub oddziału, jeżeli zachodzą podstawy uzasadniające podjęcie takich działań.
§ 13.
Jeśli środki zapobiegawcze nie odniosą spodziewanych rezultatów, Dyrekcja Domu w porozumieniu z Samorządem Mieszkańców może wystąpić ze stosownym wnioskiem do Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Tczewie o przeniesienia mieszkańca poważnie naruszającego regulamin do innego Domu Pomocy Społecznej, także bez zgody mieszkańca.
§ 14.
Zasady postępowania wobec osób systematycznie nadużywających alkohol i zakłócających spokój mieszkańcom Domu zawarto w załączniku do Regulaminu Porządkowego określającego zasady organizacji pobytu mieszkańców w Domu.
§ 15.
Zmian w regulaminie dokonuje wyłącznie dyrektor Domu.
§ 16.
Regulamin wchodzi w życie z dniem 03. 07. 2006 r.